Saturday, September 17, 2011

Puding kiwi

Salam semua... masih dalam mood raya ke...? pasti lah kan... sana sini ada open house... pergh!! nk meletup perut dibuatnya... bagai-bagai juadah dh masuk dlm perut nih... malam ni pon ada lagi jemputan tp dah tak larat lagi nk angkat punggung pon dh tak terdaya... terlentang macam dugong!!


Oklah sebelum mata ni terlelap, jom kita layan dulu puding kiwi akak ni... puding yg akak buat untuk jamuan rumah terbuka di ofis akak kelmarin... kalau bab2 puding ni selalunya dapor secubit garam lah jadi rujukan akak... memang k.nor terror memuding... heeee bukan bodek tau.... puding kiwi ni akak oleh sikit buatkan dua lapis, satu lapis ditambah susu cair dan satu lagi tanpa susu... ermmmm sedap tau....

 

PUDING KIWI versi gee-hut
Cedok dari Dapor K.Nor Secubit Garam
Olahan : gee-hut

Bahan :

10 gm agar2 serbuk
1 liter air
1/2 cawan gula (tambahkan jika suka lebih manis)
1/2 tin susu cair
4 biji kiwi (blend dgn 1/2 cawan air)
sedikit pewarna hijau
sedikit hirisan buah kiwi utk hiasan

Cara:

Masukkan air, gula dan agar2 serbuk ke dalam periuk. Masak lah hingga mendidih.
Masukkan kiwi yg diblend tadi serta pewarna hijau. Asingkan satu bahgaian di dalam periuk berasingan.  Satu bahagian dicampukan susu cair dan satu lagi tanpa susu.
Kacau hingga sebati.
Tuangkan ke dalam acuan yg dah dibasahkan dgn air.  Biarkan lapian atas keras sedikit baru dituang adunan kedua.
Bila puding dah sejuk, masukkan dlm peti ais.
Biarkan sejuk, baru lah dihidangkan.

4 comments:

K.Nor said...

comelnyer gee.. nak yg lap lap tu seketul boleh? :)

Citarasa Rinduan said...

yer kan k.nor..
comel kan??
nampak nyami dan sejuk gitu..

jom.. kita ngendeng2 pi rumah kak gee.. hehhe

Nurul said...

K Gee, nak jugak..... meh kita tukar ngan puding tauhu yer... hehe ;)

Gee® said...

K.nor >
hehehe... nk yg lap lap yer... jom kita buat gathering blogger cam izah nak...?

Ayu >
mai la ayu... kita gather2 nak...

Nurul >
ok jer... k.gee pon mmg terlioq tgk puding tauhu nurul tu...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015