Thursday, September 22, 2011

Polka dot... baru puas hati


La la la la la la.... baru puas hati dapat buat apam polka dot yang sangat gebu ni... yahoooo!!!  banyak2 terima kasih pada cik Puan Rafidah Kassim atas resipi dan tunjuk ajar yg diberi... resepi yg sangat mudah sedap dan cantek.... nanti kak gee belanja makan nasi briyani yer... muaaaaahhhs....


Apam dot dot yang comel ni akak buat untuk jamuan hari raya di sekolah eQa esok... harap2 kawan2 eQa sukalah makan apam ni ada inti blueberry lagi....  


Jom kita tengok resipinya...

APAM POLKA DOT

Bahan2
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
2 biji telor
2 sudu kecil baking powder
1 susu kecil ovalette
100ml susu segar
Pewarna
Filling/jem yg digemari

Cara-cara

1.Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
2.Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
3.Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
4.Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
5.Picitkan blueberry filling secukupnya.
6.Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
7.Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit. Guna api sederhana. Jangan gunakan api besar semasa mengukus untuk mengelakkan apam ni jadi merekah/mekar. Balut tudung periuk dengan kain bersih untuk mengelakkan air wap kukusan menitis jatuh ke atas apam dan menyebabkan apam tidak cantik.

 Selamat mencuba yer...


7 comments:

izahdaut said...

Kgee bgi la tips nk dpt gebu tu. Sya buat dh 2 kli still bantat n xgebu. Cemna kak

Gee® said...

izah >
k.gee takde tips pon, ikut resipi 100%...mula2 buat dulu mmg bantat... pastu tak puas hati siap tepon sana tepon sini tanya orang yg pandai buat... mujur kali ini buat terus menjadi, suke sangat!!!

Nurul said...

K Gee, yang ni mmg gebusss.... dah lama nurul x buat jgk...Nak yg pink coklat tu, comeyyy... :)

Gee® said...

Nurul >
hehehe...1st time buat tak jadi, naseb baek semalam buat jadi... suke sangat...siap ada org nk tempah lagi...

Ida,Japan said...

tahniah kak gee...wahhh nmpknyer dh gebuss mulus apam dot2 dia...tgk pun dh tau.bila2 ida nk try la..TQ

ibundo said...

gee, gebu apam tu. kita kopi ek.. sampai sekarang belum sempat nak mengapam.

Juwita Jamaludin said...

sedap2.. suka apam ni.. lawa pun ye