Tuesday, January 8, 2013

Badak berendam Hajjah Ummi


Selamat pagi dan salam ceria buat teman2 dan pengunjung yang disayangi... Terus saje ke juadah pagi ini... kuih badak berendam yang k.gee buat beberapa hari yang lalu dalam usaha menghabiskan baki inti kelapa kuih bom itu hari... k.gee suka kuih badak berendam versi kukus... jadi resipi dari dapor Kak Hajjah Ummi HSH menjadi pilihan k.gee.... sebenarnya ada juga versi kuih badak yang direbus macam kuih buah melaka... ikut pilihan masing2 lah yer... janji sedap kannn.....  


Terima kasih kepada tuan punya resipi dan izinkan dikongsikan di sini pulak yer... Resepi yang sangat sedap dan sangat puas hati... berbaloi2...!!

KUIH BADAK BERENDAM
Resepi : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan A:-

2 cawan tepung pulut
1 cawan air/secukupnya
1/2 sudu kecil garam halus
1 sudu teh pes pandan/pewarna hijau
daun pisang secukupnya - dilayur atas api, dilap dan dipotong 1 keping bentuk loyang (lebihkan dari paras tuang santan nanti)

Bahan B:- (Santan/Bahagian Putih)

3 cawan santan pekat
3 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam
1/4 cawan gula pasir - untuk tabur

Untuk Inti:-

2 cawan kelapa parut muda
gula kabung/gula merah/gula kerek secukupnya (ikut manis)
1 helai daun pandan (disimpul)
sedikit air (optional)
(*masak inti hingga rata dan kelapa sedikit kering dari airnya...guna api perlahan dan sejukkan)

Cara-Cara:-

Bancuh bahan A dan uli gaul hingga lembut jadi doh.
Alas daun pisang dalam loyang sapu rata dengan sedikit minyak.

Panaskan kukusan. Buat bulat kecil di atas piring dan masukkan inti. (Tutup balik doh dan kalau rajin buat bentuk 3 bahagian mcm gambar bwh sekali. Xpun buat je bulat2)

Letakkan di dalam loyang (jarak2 sikit). Buat hingga habis. (terpulang nak letak dalam loyang besar atau kecil2)

Taburkan gula lebihkurang 1 atau 1 1/2 sudu besar rata-rata dalam loyang yang telah diatur doh tadi.

Sementara itu, bancuh bahan B kecuali gula pasir. Kacau hingga sebati. Tapiskan.

Tuangkan kuah santan ke dalam loyang perlahan-lahan sehingga 3/4 bahagian doh (jika doh macam akak buat tu, bentuk tinggi) ataupun separuh loyang (jika doh bulat2 je).

Kukus selama 12 - 15 minit. Angkat dan sejukkan.

Ceduk ke dalam bekas bila nak makan....bessshhhh!!


Slrupp.... memang bessssttt!!!


6 comments:

Ummi said...

Ooowwhh tidaakk....sabaauuu jek laaa...nape badak tu berendam jek, xnak berenang terus ke Chenderawasih ni....hehe. Terliuurrr sungguh, rajin dia... Terima kasih sudi try resepi tu eks... *kesat2 air liur..*

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Wah! bestnya tengok badak tu berendam kak gee... bagi seekor badak tu boleh ehe :D

Deena Yahya said...

Sedapnyaa...nak balik kg la..mak slalu masak utk kami adik beradik...huhuuu..

Qasey Honey said...

aduhhh kak nmpk sedap pula badak brendam tu..tp npe dia badak yerk?? hihi...

nawal said...

Dah try..memg sedap.selalu makan yang mak buat je.skrg kalu rasa nak mkn boleh buat sendiri.trima kasih resipi

Suf Fee said...

Sukat guna cwan yg sme ke sume?