Wednesday, January 16, 2013

Menu biasa-biasa


Selamat petang Rabu semua... pagi tadi k.gee merayau-rayau di dapor blogger si Masam Manis, ada lagu Joget Pahang khas buat orang Pahang dengan menu istimewanya masak tempoyak ikan belanak... tis tis tis... macam nak menitis air mata melihatnya... ops! air liur laaa.... hehehe terima kasih Ita... terasa bangga jadi rakyat Pahang...   
  

Tapi anak Pahang yang sorang ini hanya sempat godek2 menu malas-malasan... tak berkesempatan nak rujuk menu warisan segala bagai tu... hanya resepi popular seantero dunia ini sahaja buat hidangan makan malam atau sarapan pagi... nasi goreng bodo jer...  pernah makan?


Nasi goreng bodo

1 mangkuk nasi sejuk
5 ulas cili padi
1 kiub ikan bilis maggi
1 biji bawang merah
1 biji telur
Minyak masak
Garam secukup rasa

Tumbuk cili padi dan bawang merah dan tumis hingga bangkit baunya.  Masukkan kiub ikan bilis dan pecahkan telur.  kacau-kacau sikit dan tuangkan nasi sejuk.  Tambahkan garam, kacau rata dan siap untuk dihidangkan... Cubalah... !




9 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Hahaha... tak pe nasi goreng bodo Gee... janji perut kenyang :D

Yatie said...

nasi goreng mcm ni lah yg membuat diriku makan bertambah2 Gee...kegemaran akak ni....

ibundo said...

bundo suka buat nasi goreng bodo. Lagi bodo lagi sedap kehkeh..

CT Delima said...

As'salam Gee

Nasi goreng bodo yang sering dicari anak2 sebab sempoi hihi

Qasey Honey said...

alahai kak Gee...nasi goreng bodo tu la yg sedap...tgk ni mcm nk wt aje skrg..hihi

Marsita yahya said...

Kak Gee, bebudok tak leh makan nasik ni nanti lambat tangkap ilmu:)..bior mak nyer aje yang bedal hik2x

Kak Nik Ja said...

nasik goreng bodo2 pun sooodap....auuum!

Rohah said...

tak kisahlah nasi goreng bodo je kak...bab2 nasi goreng ni, mulut saya tadah je..tetap sedap..

zila norazila said...

zila pun suka nasi goreng bodo camne..ank pun suka..bertambah2 lagi mkn kak..he hhee..simple tp sedap kan.