Thursday, January 24, 2013

Salam Maulidur Rasul ~ Laksa


Junjungan Mulia ~ Al Mizan

Tercipta satu lembaran sejarah
Di tanah suci kota Mekah
Hari yang mulia penuh saadah
Bermulalah sebuah kisah

Malam Isnin subuh yang indah
12 Rabiul Awwal yang cerah
20 April tahun gajah
Lahirlah zuriat yang saadah

Abdullah nama bapanya
Siti Aminah ibunya
Riang gembira menyambut tiba
Lahirnya putera yang berbakti

Keadaan yatim anak mulia
Lahirnya bawa cahaya
Alam derita jadi gembira
Terima junjungan mulia ...



Selawat dan salam buat junjungan Agung Rasulullah s.a.w. "Sesungguhnya orang yang paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku..." Al Nasaí dan Ibn Hibban

Jadi marilah kita bersama-sama banyakkan selawat ke atas Junjungan Rasulullah SAW....


Sempena cuti hari ini k.gee hidangkan laksa kari xpress versi gee-hut....main campak2 aje... xpress sebab k.gee gunakan bahan2 yang ada dalam stok sediada... masak pon untuk 2 orang makan sebab anak2 tidak gemarkan laksa berkari ini... untuk anak2 k.gee masakkan nasi goreng dengan nuget...  




LAKSA KARI versi gee-hut

Bahan - bahan

1 paket laksa basah
4 ekor ikan kembong - bersihkan, rebus dan tumbuk isinya
2 sudu rempah kari Babas
2 batang serai - dititik
1 mangkuk santan
2 sudu kerisik
1 senduk minyak masak
4 keping asam gelugor
Daun kesum
Bahan kisar :
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
Segenggam cili kering
Bahan iringan

Timun, Telor rebus, cili padi, limau nipis/limau kasturi, bawang hiris

Cara-caranya:
Celur laksa basah seketika dan ketepikan.
Panaskan minyak, masukkan bahan yang dikisar, rempah kari serta serai hingga wangi dan bangkit baunya.  Kemudian masukkan ikan tumbuk tadi, gaul gaul dan curahkan santan serta sedikit air.  Masukkan kerisik, garam, gula, daun kesum dan asam gelugor.  Biarakan mendidih.  Biarkan mendidih lama sedikit dan terbit minyaknya.  Tutup api dan bolehlah dihidang bersama laksa dan bahan2 iringan yang digemari. Cubalah... 

 

Subhanallah...


7 comments:

Yatie said...

Salam Maulidur Rasul Gee..
menyelerakan sungguh laksa ni, terliur betul di buatnya...

ummiaiman said...

Salam Maulidurrasul gee...laksa yg buat saya lapar...sedapnya gee
Salam ukhuwah fillah drpd : suteraungu87.blogspot.com

Amie said...

Salam Maulidur Rasul Gee.... dah duduk bersila ni hulur mangkuk kosong nak makan laksa kari! Sedapnya...!

mama sara nur said...

Salam Maulidur Rasul

cuti2 nisedap nya kalu ada laksa semangkuk he he

tun_telani said...

tun pun baru lepas melaksa jugak.. tp sbb xde garnish cantik2 nk letak cancel nk amik gambar. hihi...

ilahjy said...

salam gee wah sedap nya laksa kari... pernah makan mak saudara buat...minta izin kopi pasta resepi yaaa...

zana fahmi said...

Dah mcm rupa laksa Johor je Gee? terlior akak ni...