Saturday, January 28, 2012

Cucur gula merah


Cucur gula merah ini menu sarapan pagi tadi... kalau nak buat untuk minum petang pun boleh juga... makan panas-panas gandingkan dengan teh-o kurang manis sambil sembang-sembang ... ermmmm sesuai sangat lah tu...  cubalah....



Cucur ini k.gee cedok dari dapor Ita Masam Manis... kalau nak tahu k.gee memang suka selongkar dapor Ita...ops! dapor alam maya lah, dapor sebenar tak pernah masuk lagi... heeee... cuma cucur ini k.gee ubahsuai sikit ikut citarasa tekak k.gee... Kalau nak mencuba jom ikut ke dapor k.gee...



CUCUR GULA MERAH
Adaptasi : Ita Masam Manis, Kak Fida, My Resepi
Olahan : 

Bahan2:

1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 sk baking powder
1/2 sk bicarbonate soda
6 sb susu manis (lebihkan jika suka)
1/2 cawan susu segar/cair (k.gee tak letak gantikan dengan gula merah)
garam secukup rasa

Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk.Masukkan susu manis dan tuang susu segar atau cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati.

Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan

Angkat cucur dan hidangkan.

4 comments:

nOOrsha said...

sedapnye mkn cucur ngan teh o..:)

Wattie said...

Assalamualaikum,
Waaaaa ada cucuq gula merah la kat sini....pekena ngan kopi panas best nih....pos mai Penang sikit

ibundo said...

salam gee..
Mak bundo dulu selalu buat cucur gula merah ni. Sedap.

Anonymous said...

Gula merah tu terus masukkn dlm bhn kering ataupun kena bancuh ngan air dulu ye?