Wednesday, January 18, 2012

Puding green tea

Salam siaran di pagi Rabu yg terang benderang....  banyak perkara yg perlu dibereskan hari ini... entah sempat entahkan tidak... serabutnya kepala.... semoga Allah berikan kesempatan, petunjuk dan hidayah agar segalanya dipermudahkan.... amin



Dalam kebizian dan kekalutan begini, sempat juga k.gee memuding... musim hujan hampir berlalu nampaknya.... matahari pun sudah mula memancarkan sinar teriknya... elok sangatlah time begini dapat layan puding sambil sejukkan anak tekak, ye tak? 



Gabungan jagung dan green tea.... kira ngam lah.... tak percaya...? ambik lah sepotong cuba rasa....  hish!! jangan makan serbuk green tea pulak,  conpem pahit.... hehehe... Yuk kita semak resipinya.


PUDING JAGUNG GREEN TEA

Bahan :


1 bungkus agar-agar
1 tin susu cair
100 gram gula pasir
2 sdt serbuk green tea (bancuh dgn sedikit air panas)
2 biji telor
1 tin jagung manis

Cara Membuat :

1.Masak agar-agar hingga hancur.  Masukkan gula, susu cair dan telor yg dipukul ringan.  Kacau.
2. Biarkan mendidih dan tutup api.
3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian, satu dimasukkan green tea dan satu lagi ditambah jagung manis.
4. Tuang dalam acuan dan simpan di dalam peti sejuk sebelum disajikan.
menggiurkan? jom bedal....!!

8 comments:

hazila said...

tak pernah rasa lagi green tea ni. cantik puding tu...

CT Delima said...

As'salam Gee

Hiss...ct tak nak bedal, kang lunyai puding tu kena bedal..hahaha. ct nak makan dan nikmati puding tu sikit2 sebab sedapppp sangat.

Liza said...

salam kak gee...liza pun xpernah lg mkn puding cmpur green tea ni, kalau minum greean tea tu pernah la...comel nmpk puding tu...tergoda...

Yatie said...

musim panas ni sedap je makan puding...terasa nyaman je lalu kat tekak....

Ummi said...

Assalam Gee, waaah terlioooqqq tgk puding cantik menawan, alaa guna green tea powder ke, apa kata akak kisar je serbuk teh ijo tu..ok tak..? hahahaa.. Agar2 tu Gee guna paket yg berapa gram? ^__^ *ecece..tanya mcm nak buat dan dan dah ni..hehe

Gee® said...

hazila >
gee pon pestime rasa green tea... sama rasa teh biasa tu... cuma mungkin GT ada khasiat tersendiri...

Gee® said...

Ct >
ala Ct ni, gee dh bedal pon cukup2 puding tu... sedap rasa jagung dan green tea...

Liza >
cubalah Liza...green tea ada rasa tersendiri... sedap!

Yatie >
memang betol Yatie, puding memang ngam makan musim panas begini...sejuk jer tekak kan...

Gee® said...

Ummi >
heee...mekacih Ummi sudi singgah sini. gee guna agar2 serbuk 10gm. dan serbuk green tea beli yg ready made...cubalah buat, biasanya sentuhan K.Ummi ni hebat... i like!

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015