Monday, January 23, 2012

Selera kampong...


Pagi ini sempat meronda ke dapor Masam Manis... teruja tengok jemput-jemput pisang roti yg Ita hidangkan untuk sarapan anak2nya... Walaupun nampak simple tapi cukup berkhasiat... ada pisang, roti dan kismis.... memang berbaloi lah kalau makan.... perut kenyang badan pon sihat... tak gitu Ita? Kreatif betul la Ita tu... memang betol kata CMG... sentuhan Ita ada class!! Tabek Ita...! ops... bukan bodek yer...


Kita tinggalkan dulu kisah Ita dan jemput pisangnya... hari ini menu sarapan k.gee menu biasa-biasa saje... lempeng nyior cicah dengan sambal lada.... emak yag sediakan... pepagi lagi k.gee dh dengar mak kupas kelapa dan kemudian diparutnya... godek2 tepung dan goreng... anak cucu masih lena dibuai mimpi pagi... itulah emak kan... dari muda sampai ke tua tak pernah lupa untuk mengisi perut anak2... sayang emak.....


Sangat mudah nak sediakan lempeng nyior ni.... bancuh tepung gandum dengan kelapa parut dan air garam macam nak buat cucur bilis tu... godek2 dan goreng.  Sediakan pencicahnya, air lada... cili giling, bawang putih, cuka dan gula.  masak hingga pekat.  Siap.  Kalau ada kuah kari semalam pon boleh dicicah dengan lempeng nyior ni... sedap, cubalah....

2 comments:

Mieza said...

kak gee yang ni yg sedap..mak mentua mieza panggil pek nga..maksudnya tempek dalam belanga hehehe

HomeKreation said...

Salam Gee. Tadi Ummi Kuantan pun buat lempeng kelapa gak. Nasib lah tgh malam ni, kalau tak skrg gak nak gi gode kat dapo...hehe.