Thursday, January 19, 2012

Nasi goreng bunga kantan


Selamat pagi semua.... alhamdulillah pagi ini bangun awal masak nasi goreng bunga kantan... kalau nak beli bunga kantan memang mahal... yang ini kutip di belakang rumah emak ituhari, banyak betul bunganya... sesiapa yg berhajat nak masak laksa penang tu bolehlah datang kampung k.gee ambil bunga kantan free yer... heee


Nasi goreng bunga kantan ini ala-ala nasi goreng kerabu.... kalau suka bolehlah tambahkan sayur2an.... k.gee tak buh sebab tak ada stok sayur... kalau pepagi ni kira masak cincai aje... campak2 dalam kuali tu.... nak deko2 pon tak sempat.... ada juga buat nakal kekadang tu.... ambil gambar di opis semata-mata nak hapdet blog... syyyyy jangan bagi tau bos yer, mau dibelasahnya k.gee nanti.... Ok, jom layan resipi pulak....



Nasi Goreng Bunga Kantan


2 mangkuk nasi sejuk
3 kuntum bunga kantan dihiris halus
5 biji cili padi ) tumbuk
2 ulas bawang merah ) tumbuk
semangkuk kecil ikan bilis  ) tumbuk
Sedikit belacan ) tumbuk

Cara-caranya:

Panaskan 2 sudu besar minyak.  tumis bahan yg ditumbuk.  masukkan bunga kantan dan goreng seketika.  masukkan nasi, gaul rata hingga naik bau. Siap.



Mari kita ngap....!!

8 comments:

CT Delima said...

As'slam Gee

Memang betul bunga kantan sekarang mahal.. 3kuntum RM2..mahu pengsan..kalau banyak bunga kantan tu pos2lah kat ct ni Gee..hehehe

Lama tak buat nasi goreng ni Gee..nasi goreng kantan ni mesti sedap dan harum..lapor lah Gee..

Tenet tengah laju ni, tu yang berdesup2 nak BW ni Gee hihi

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
sedapnya nasi goreng bunga kantan... harum jer nasi goreng tu.. buat bf nie mmg sesuai nie.. hehehee... ada lg x nie? nak ckit.. ;)

Gee® said...

Ct >
mailah sini Ct, kita bekpes sama2... ajak Diana sekali yer... jgn lupa bw sekali cekodok pisang yg montel tu yer...

Diana >
sedap Diana... k.gee memang suka kantan... kalau buat sambal dengan bilis pon sedap...

wana yusuf said...

wah bestnya pokok bunga kntan ada kat belakang umah... kat belakang umah kita ada pokok rumput je...

nasi goreng taruh bunga kantan mmg sedap... saya pun selalu bubuh bunga kantan kalau buat nasi goreng... aroma dia tu yg buat nasi goreng tu sedap.... apa lagi kalau makan ngan sambal belacan... malas arr nak citer lebih2 pasal keenakkan nasi goreng buat perut kita lapar dan air liur meleleh je...

p/s bunga kantan tu kalau byk sgt pos2 le kat potret kasih ... mmg bunga tu mahal giler sekarang!!!

Ummi said...

Assalam Gee, waaaah nasi goreng bunga kantan hari ni eks...patutlah bau harum jek masuk dapur Gee...terliuuuqqq ni walaupun baru jek balik makan, pekena mee goreng mamak tadi...hehhee

Liza said...

salam kak gee...nnt liza dtg umah kak gee yer, nak amik bunga kantan...ekekekeeke
wanginya bau nasi grg tu, sampai ke sini bau...hihihihi

nOOrsha said...

salam kak..ya ampun..sy suka sangat bunge kantan! memang benda yg wajib beli klo singgah kepasar.. pendek kate bunge kantan mmg ada je stok dlm peti ais.. suke wat nasi goreng camni n bubuh bunga kantan, buat asam pedas,buat sambal.. nyumnyum..sedapnye kak..btolla bunga kantan memang mahal.. huhu..tp da minat nak x nak kene beli gak nak wat guane..huhuh...ooo kat kg akak free ye.. nnti sy anto lori dtg kampung akak ye..sy borong sume stok bunga kantan kat sane..kekeke

Ayu said...

Assalam gee,
wah nasi goreng bunga kantan belum pernah cuba..agak2 kalau digantikan dengan daun kesum ok ke?..bukan apa takut budak2 tak makan bila dihiris walaupun halus..kalau daun kesum tu mungkin kita blender kot?..heheh anyway bunga kantan kat sini 1 batang 50 cent..kalau convert duit msia dah lebih kurang RM$1 ..aduhai..
nampak sedap pula nasi goreng gee ni lah..