Wednesday, February 12, 2014

Sotong Magik


Sotong magik..??? apa yang magik tu...? haaaa....memang magik tau.... tiba-tiba sotong bertukar jadi raksaksa... melompat-lompat dalam kuali... terkejut k.gee dibuatnya... terus k.gee menjerit.... tolong! tolong! ada raksaksa nak makan saya... toloooong!! haisy...!!! awak ni macam budak kecik... tidur tak basuh kaki lah tu... mengigau pulak!!!


hahahaha....jangan marah yer pepagi dah buat lawak.... sebenarnya memang betul pun sotong magik... k.gee goreng sotong celup tepung magik... tepung ini k.gee beli beberapa bulan lepas semasa bertugas di karnival Halfest... memang sedap tepung ini untuk gorengan... tak perlu tambah apa-apa cuma celupkan sahaja apa-apa yang dikehendakki dan terus goreng... cukup rasa dan cukup rangup... serius sedap tau!!!  



SOTONG CELUP TEPUNG

Sotong dipotong bulat
Telur dikocok
Tepung Magik secukupnya
Minyak menggoreng

Cara2nya :-

Bersihkan sotong dan potong bulat...  Lapkan sotong bagi kering sikit... celupkan dalam telur dan lumurkan dalam tepung magik... celup sekali lagi dalam telur dan lumurkan dengan tepung magik buat kali kedua.  Panaskan kuali dengan minyak yang penuh.  Goreng sotong dalam minyak yang panas sehingga garing. Angkat dan toskan.  Sedap dimakan begitu sahaja atau dicicah sos kegemaran.   


sotong magik cicah sos cili...
memang yummy..!! 




9 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Lebih magic bila dapat masuk kedalam mulut akak ni ha Gee hahaha... tentu sedap dan rangup tepung tu kan Gee, apa jenamanya Gee hendak juga akak membelinya :)

Mel said...

macam sedap..macam nak je..mana nak beli tepung ni? uhuu

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

wah, nampak sedap dan menarik sangat ni kak..nak skit bleh?hihi..

Gee® said...

Nur Hayati, Mel, Bbwana adienia >

Tepung Magik ni k.gee beli di karnival halal tahun lepas... tp k.gee tak pasti pulak di mana nk dapatkan stok... nanti k.gee cuba cari pembekalnya yer... yg pasti tepung magik ini sesuai untuk gorengan... semasa di Halfest ituhari mereka demo goreng cendawan...mmg laris sebab aromanya yg menggigit2 lubang hidung dan rasanya pon sangat sedap...rangup dan spicy sikit... sedaaap...

umi's cup cake said...

la...kak gee macam tau2 je kita dah beli tepung ni...nak cuba la nanti..yummy

iT's All aBout uS said...

sedap2 je makanan kat sini, mujur tak duduk sebelah umah kak gee... mane nak beli tepung tu ye kak?

izahdaut said...

amboi kak.main magic nampak.hehe

syapex said...

klau sotong2 tu ada magik...
kompem leh kluar dr skrin ni...
hihihii...

izan mama mia said...

uwaaaa nak gop makan soton... mgic

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015