Friday, February 28, 2014

Tart epal


Salam Jumaat hari mulia penuh barakah...Alhamdulillah syukur dengan segala kurniaan dan rahmat dari Allah s.w.t. Semoga kita akan terus ditetapkan iman untuk menjadi hambaNya yang bersyukur, beriman dan bertakwa...

“Katakanlah (Wahai Muhmmad): Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Ali 'Imraan, 3:31)



Mari kita layan tart epal comel ala-ala omputis ini yer... hari ini tuan tanah kurang sihat... ada sedikit gangguan emosi jadi tak ada idea nak berceloteh... maaf lah yer...


TART EPAL


Bahan untuk kulit / shell tart:
Sumber : Azlita Masam Manis

170gm marjerin atau butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart

Cara :

Pukul marjerin dan gula hingga sebati. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi . Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Masukkan doh dalam plastik beg dan simpan dalam peti ais semalaman.

Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tart. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar. Bakar pada suhu 170C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak. Sejukkan.

Bahan untuk inti epal :

2 biji epal hijau – potong dadu dan gaul dgn sedikit garam
½ cawan gula perang
1 sudu butter
2 sudu cranberry kering
½ sudu serbuk kayu manis

Cara : Masak semua bahan menggunakan api sederhana sehingga pekat dan epal lembik sedikit. Sejukkan.

Cara menyediakan tart epal :

Susun kulit tart di atas dulang pembakar dan sudukan inti epal ke dalamnya. Bakar dalam oven 170’c selama 15-20 minit.


Jangan sedih sedih tau...
jom makan tart epal banyak-banyak sampai kenyang...  

9 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tayangan Gee tu yg buat akak tergoda... cantik jer bila Gee ambil gambar ye... tengok kuih tart tu bertambah sedap :)

Honey said...

Comel!

Umie Jazz said...

comelnyer..dan sedapnyer...=)

Mel said...

belum makan, jamu mata dulu..comeiiinya tart kak gee ni

mama sara nur said...

Assalam
Yum yumm tergoda sy
Comelll yg pastinya

Bbwana adienia said...

salam kak..

cantik dan nampak menawan tat epal tu..

Yana Shaiful said...

salam Kak Gee..
comelnya...anak2 mst suka klu bt cani..

Tihara said...

comey tart nya
yum2 :)

Husni Nazra AB said...

bestnyer Nampak...cantik lak tuu...ehmmm

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015