Thursday, October 6, 2011

Apam belang...ita masam manis


Assalamualaikum... sudah masuk hari ketiga anak2 menduduki PMR... bagaimana gamaknya keadaan mereka... semoga Allah permudahkan segalanya dan mereka mendapat keputusan yg cemerlang... Insyaallah, sama-sama lah kita berdoa yer...


Juadah hari ini apam belang... sudah lama sebenarnya jatuh centa dengan kecantikan apam ni sejak pandang pertama di laman Masam Manis... memang seni sungguh tangan si Ita tu... apa jua masakannya pasti cun melecun... setiap hari akak terlior dan termimipi-mimpi... adoyai... tak taulah dah banyak mana air lioq yg menitis... hish!! macam orang mengidam pulak.... ngeeeee


Bukan mengidam dik tapi tergoda... jom kita tengok resipinya.  Minta halal yer Ita kak gee nak tampalkan resipi apam sedap ni di sini pulak... kot2 anak cucu nanti teringin nak buat...


APAM BELANG

Resipi : Ita Masam manis
by: Shamama
sumber : Ucu Faridah

Bahan-bahan:
4 biji telur
2 sudu teh ovellet
1 sudu teh esen vanila
300 gm tepung gandum
220 gm gula halus
250 ml santan kara (shamam guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air)
1 sudu teh baking powder
pewarna

Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
Masukkann tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)



7 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum Gee,
cantik apam belang yg Gee buat...rasanya Yatie pun nak buat gaklah..suka kuih kukus2 ni..

ibundo said...

geeeee.....
bundo pun nak buatlah. cantik dan gebu.

izahdaut said...

kak geee..
cantik belang nyer tu.. gebu pun gebu.. lawa lawa.. nak sefutunnn

Nurul said...

K Gee,
Cantik belangnya tu... cam nak buat gak.. sblm tu, nak rasa sepotong!! ;D

Sue @ Nenie said...

Salam kak..wahhh cantik nya kombinasi kaler dia....

Ida,Japan said...

alahai kak gee...cumelnyer belang2 mu itu..bila2 boleh try ni

liemaopurut said...

menarik......suka sangat tengok belang2 tu...insyaallah nk cube nanti

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015