Friday, October 28, 2011

Asam pedas ikan parang


Sementara kaum Adam bersolat Jumaat ni, mari kita godek2 menu untuk lunch hari ini... kebetulan semalam ada peraih ikan di Kuala Pahang sedekahkan kami ikan parang sampai 4 ekor tau.... hb kata sedap buat masak asam pedas... so apalagi.... jom asam pedas.....


 Taraaa.... dah siap pon.... mulakan dengan bismillah


Tapi... hati-hati yer.... ikan parang ni banyak tulang tau....
takut tercekik nanti.... siapa yg susah? akak jugak....hehehe


Asam Pedas Ikan Parang


Bahan-bahannya

1 ekor Ikan Parang - potong 2 atau 3
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
1 inci belacan
2 sudu besar asam jawa tambah 1 cawan air
6 batang sayur bendi (jika suka)
Secekak Daun Kesom - dibuang batang
20 tangkai cili keing + 1 cawan air dan blender.
Garam dan gula secukupnya
Minyak untuk menumis
1 - 2 mangkuk air. (kalau suka kuah banyak, tambah lagi airnya)

Cara-caranya

Tumbuk kunyit hidup, bawang merah, putih dan halia bersama garam hingga halus. Atau boleh blendkan kesemuanya.  Tambahkan belacan dan tumbuk lumat.

Panaskan minyak lalu masukan 5 - 6 sudu minyak, tumiskan bahan yang kita tumbuk hingga naik bau dan naik minyaknya, masukan pula cili gilling kacau lagi hingga garing.
Masukkan ikan dan kacau rata. kemudian masukan air asam, garam dan gula. Kacau lagi hingga sebati, tunggu hingga mengelegak sedikit. kemudian masukan air dan biarkan menggelegak sekejap. Kemudian masukan daun kesom dan tunggu hingga kuah pekat sedikit. Masukan pula bendir dan kacau rata.

Tutup api dan bolehlah dihidang.

9 comments:

Rtp Farra Arisha said...

asam pedas is my favourite ;) hehehe.

cik cek said...

Adoiai!...asam pedas ikan parang...tetiba lapo...kechur..telan2 air liur...
Memang menu fav kak cek ni...mkn ngan nasi panas...ada lak telur asin..+ ngan kicap...fuyoooo...memang best...

nuwairani ismail said...

nani tak pernah makan ikan parang yang dimasak macam ni. mak memang jarang beli ikan yang banyak tulang. takot anak2nya tercekik. tapi kalau keropok ikan parang tu memang biasa makan. sedapppp

Mieza said...

kak gee..ikan parang masak asam pedas mmg terbaik kak..sedap nih..mau baik demam mieza kalau dapat mkn asam pedas kak gee ni

Mieza said...

kak gee..ikan parang masak asam pedas mmg terbaik kak..sedap nih..mau baik demam mieza kalau dapat mkn asam pedas kak gee ni

Gee® said...

Rtp Farra >
thanks farra sudi singgah sini... yuk makan asam pedasnya...

Cik cek >
pergh!! cakap pon tak guna kan cek... conpem 3 pinggan kan... heee

Nanie >
k.gee pon tak pernah beli ikan parang ni sbb susah nk makan byk tulang...ni pon orang bagi...belasah ajelah

Mieza >
memang kompem sedap mieza... k.gee meratah smpi 3 ketoi... pengsan!!

ijan said...

Salam Kak Gee,
aduh bila tengok asam pedas ni memang lah buat saya terliur. saya suka sangat hirup kuah asam pedas macam ni. terasa rasa je kat mulut ni. aduhai tengah malam dah ni. hehehe

Deliah's Deli said...

saya suka asam pedas ikan parang :)cantik presentation ni.

Yana Shaiful said...

dah lama xmkn ikan parang..asam pedas slalu jgk bt..nnt nk try bt asam pedas ikan parang..sedapnya..xtahan tgk bendi tu :=)