Monday, October 31, 2011

Kek gulung kasih


Redup cuaca pagi ini... gemersik alunan nasyid dan ayat2 suci alQuran yg berkumandang di corong radio IKIM terasa menusuk ke kalbu... sesekali meruntun jiwa.. tak dapat menahan airmata mengalir... Ya Allah berilah kami kekuatan, ketabahan dan kesabaran menempuh dugaan yg mendatang... semoga kami menjadi hambaMu yg beriman....
Maaflah yer pepagi lagi k.gee dah emo... Kadang2 bila diuji dengan sedikit kesusahan, kita selalu tertekan... hanya Allah tempat kita mengadu... Insyallah semoga dipermudahkan segala urusan...


Oklah... hari ini kita jamu mata dengan Kek Gulung Kasih pulak yer... ermmmmm yummy sangat...!! anak dara k.gee si eQa tu yg request kek gulung bila dia tengok dalam buku resepi... tapi resepi tu guna banyak telur tak cukup pulak stok yg ada kat rumah... bila belek2 resepi kek DayangJack ni nampak simple, cantik dan bahan2 pun mudah, k.gee terus buat... lepas tu k.gee sapukan dengan coklat nutella... nasib baik eQa suka... siap aje gulung terus dia nak makan... 3,4 ketul dia ngap... hb pon ngap sama... ermmm sedap!!


Terima kasih sesangat pada yg empunya resepi Dayang jack... Kak gee minta izin kongsikan di sini pulak yer...

Kek Gulung Kasih

Sumber : DayangJack

Bahan-bahan :

70 g tepung gandum (diayak)
1 sudu besar susu tepung
3 biji telur A
60 g gula kastor
60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu kecil ovalette
Pewarna merah, hijau dan kuning

cara-cara :

Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega.

Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu.

Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula.

Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang diwarnakan merah, kuning dan hijau.

Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. Kemudian, tompok-tompokkan adunan merah, hijau dan kuning di atasnya (rujuk gambar di bawah). Tak perlu ditekan atau diratakan. Tetapi kalau hendak buat corak pun boleh juga.

Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. (DJ guna suhu 180C dan bakar kek selama 17 minit sahaja). Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing.

Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar.

Kemudian sapukan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri. (Akak sapukan coklat nutella... )

Gulung kek dengan kemas. Bolehlah dipotong dan dihidangkan.
 

Sangat-sangat sedap... tak rugi mencuba...

10 comments:

izahdaut said...

cantik kak gee kek gulung tu. walaupun cam nampak tebal tapi elok je tak pecah. saya buat ritu kulit dia agak kering jadi kulit dia tercabut. tak berapa elok bila digulung. hehee

Gee® said...

izah >
hehehe... kek k.gee ni mmg tebal...masa nk gulung tu terketar2 takut kek pecah... gitulah izah kalau tak pro... tp sekejap aje dh licin... sedap sangat!!

Ida,Japan said...

wahhh kak gee...sgt cantik la kek gulung akak ni...menjadi elok lak tu, tak pecah luar..bila la nk buat juga ni..he..he

Anna Qawina said...

cantiknya..dan rajinnya..hehe

::Azura Rahman:: said...

wah terujanyer dgn swiss roll nie.. cantik.. elok je gulungannyer.. x pecah erk.. takut la nk cuba.. huhu..

hazila said...

cantik... masa gulung tu tak pecah ye?

Wanieyra said...

Pernah buat sekali sekejap je licin. Entah bila nak try lagi....

Mieza said...

Kak Gee cantiknya kek gulung akak..hari tu mieza buat tapi tk pakai resepi ni..bila gulung dia pecah..frust gitew...

Deliah's Deli said...

Salam Gee :) gambar ni cantik-cantik belaka. colorful karya ni. well done :)

cik cek said...

Comel...halus...gebu...mesti sedap...:)