Tuesday, October 11, 2011

Udang tempoyak


K.gee bersiaran dari KL... seminggu bertugas di Pavillion Kerajaan Negeri Pahang di Program Halal Fiesta (HALFEST) di PWTC... ekspo halal ini bertujuan untuk memperkukuhkan dan merangsang industri halal tempatan sebelum melangkah ke pasaran global.... di samping jualan produk2 dan seminar, ada banyak program2 menarik disediakaan... ada penampilan artis terkenal Dato'Siti nurhaliza, M.Nasir, Ziana Zain, Awie dan lain-lain, ada Upin&Ipin, ada demo masak memasak bersama chef2 terkenal, ada pertunjukan fesyen muslimah...ermmmm pendek kata macam-macam ada.... kalau ada masa terluang tu, jemputlah jalan-jalan sambil membeli belah di Halfest ni.... bermula 12 hingga 16 Oktober 2011... jom...!!

Ok... sambil2 tu kita layan dulu udang masak tempoyak kak gee ni yer....lauk 2, 3 hari lepas... anak dara kecik kak gee tu memang suka makan gulai tempoyak lebih2 lagi ikan patin tempoyak...  tempoyak yang ori kat rumah pon dah lama habis... terpaksa beli tempoyak si Pasar Tani... kadang2 ok kadang2 tu tak sedap... ada orang kata dah dicampur benda lain macam pisang ke... itu pasal tak sedap... itulah peel orang berniaga, kadang2 fikir nak untung aje kan... oklah jom kita layan resipi pulak yer...


Udang Tempoyak

1/2 kg udang sederhana - buang kulit & bersihkan
15 ulas cili padi - tumbuk
1 inci kunyit hidup - tumbuk
1 cawan tempoyak
2 helai daun kunyit - mayang halus macam bunga rampai
Sedikit garam dan gula

Cara:

Masukkan semua bahan di dalam periuk dan tambahkan sedikit air.  Masak sehingga mendidih. Taburkan daun kunyit yg dimayang tadi.  Rasa masam manisnya dan bolehlah dihidangkan.

5 comments:

Nieza said...

wahh sedapnya menu udang tempoyak akak ni...kalau makan ni sure bertambah nasi ni..:)

Ida,Japan said...

walla...k'gee, mesti sedap niihh..gabungan udang ngan tempoyak..mana nk cari tempoyak erk kt Jepun ni hu..hu

Juwita Jamaludin said...

yumyum.. ita tak pernah makan gulai tempoyak lain dari ikan.. tentu sedap juga rasanya ye

Yana Shaiful said...

lapar la plak tgk udang tempoyak nii..dah lama xmkn tempoyak..kna p beli daun kunyit dulu br bleh bt..sedapnyaa :=)

HaSue said...

dah lama x mkn tempoyak nih..boleh meroyan kalo tenung lama2..huhu

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015