Tuesday, October 25, 2011

Lompang Jakarta


Salam siaran semua... masih mood bercuti ke ? Ada ramai yg mengambil peluang bercuti bersama keluarga di tempat2 peranginan, tak kurang juga yg mengambil kesempatan pulang ke kampung halaman sambil menjengok kedua orang tua dan sanak saudara... Hmmm... kak gee bersama keluarga di rumah saja... cuma eQa makan angin ke Langkawi bersama rombongan sekolahnya... tak sangka kecik2 pon dia berani ikut rombongan tanpa keluarga... cikgu dia kata dia berani dan pandai jaga diri sendiri... hish anak k.gee yg sorang tu memang berdikari orangnya... abang2 dan kakak dia kecik2 dulu tak berani ikut rombongan sekolah, dah darjah 6 baru join... tak tahulah ikut perangai siapa.... ayah dia kot?? ahaks.... 
 

Oklah, mari kita ronda-ronda kat dapor pulak... menu sarapan hari ini Lompang Jakarta... betul ke orang seberang tu suka makan kuih lompang ni? Wallahualam... tak sempat lagi nak buat kaji selidik pasal kuih ni... mungkin asal usul dari Jakarta gamaknya... kalau ada sesiapa yg tahu sejarah kuih ni bolehlah hantar comment nanti yer...


Sebenarnya dah lama teringin nak buat kuih lompang ni...tapi ituhari asyik kemaruk dengan apam polka dot aje itu yg tertunda hajat di hati...  Buat semalam pon tak banyak, setengah adunan dapat 12 butir jer... Resepinya k.gee pinjam dari dapor Izah Muffin Lover... terima kasih kepada izah dan penyumbang resepi kuih ni...  Kak gee kongsikan di sini pulak yer... senang sok anak cucu nak rujuk kot2 deme berhajat nak membuatnya...


LOMPANG JAKARTA

Rujukan : Izah Muffin Lover
sumber: kak Fida@myR

Bahan-bahan ( lebih kurang 20-25 keping )

125 g tepung beras
2 sb tepung sagu/ubi
200 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
1/2 sk air kapur
200 ml air*
125 g gula pasir* *saya ganti gula melaka
1 sk pandan pes + pewarna hijau *saya skip ganti 1 helai daun pandan

Topping Dadih :-
160 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
1/4 cawan tepung beras
1/4 sk garam

Cara-cara

Masak bahan bertanda* dgn sehelai daun pandan,jadikan air gula dan sejukkan.
Campurkan air gula dgn tepung2,santan pekat,air kapur,pandan pes dan pewarna hijau,kacau dan tapis.Ketepikan.
Satukan bahan2 dadih,kacau,tapis dan ketepikan.
Sapu acuan lompang dgn sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan.
Tuang adunan hijau 3/4 paras acuan lompang dan kukus selama 10 min.
Tuang pula topping dadih ke atas lapisan hijau dan kukus lagi selama 10 min atau hingga masak.
Sejukkan kuih dan keluarkan dr acuan dan hidangkan

5 comments:

tun_telani said...

owhh.. ada lompang versi jakarta ye. hihi.. tun x pernah wat lompang malaysia pun. versi jakarta lagi laa.. huhu

Juwita Jamaludin said...

salam kak.. lawa lompang akak.. ita suka juga kuih lompang sebab dulu mak suka buat tapi yang n tak tahu rasa macam mana

Mieza said...

Kak gee..mieza pun dah try kuih ni..sedap! letak dadih nya banyak2 mmg makan tk hingat org lain :)

rahel said...

Gee...bagila sikit kuih lompang tu..sebiji skali ngap jew...

Ida,Japan said...

lompang jakarta...ida belum pernah buat dan rasa..mesti sedapkkan kak