Friday, October 21, 2011

Menu koboi...aci tak?


Salam Jumaat semua... Apa yer juadah sarapan pagi Jumaat yg baraqah ini..? Mesti masak yang hebat2 kan... maklumlah dah gaji kan... Itulah...kadang2 rasa tak ada idea nak masak apa.... nak selongkar dapor orang tiap masa, malu juga....asyik tiru orang jer... Huh!! hantam la labuuuu.... menu cincai sudah... koboi style... heeeeee


Aci tak meehoon makan dengan kentang goreng sosej...? Tak matching langsung ? Haaaa....tu la pasal.... puas perah otak memikir nak masak ape... mulanya nak buat hasbrown potato....dah usya2 resipi semalam tapi pagi ni tetiba teringin nak makan sosej pulak macam yg Diana buat...sosej mayo tu... Puh kiri...puh kanan... buat meehoon goreng lepas tu goreng pulak kentang campur dengan sosej.... tumbuk cili padi 2, 3 ulas dan potong2 bawang... campak2 godek2.... taraaaaaa...... !! menu koboi !! kira aci lah kan....  


Kentang goreng sosej

3 biji ubi kentang ~ potong berbaji macam wedges
10 ketul sosej/frankfutter  - rebus dan hiris2
1 biji teur
5-6 biji cili padi - tumbuk
1 butir bawang besar - potong bulat
Garam
Sos tiram

Kentang direbus seketika dan goreng hingga empuk. Tumis cili padi hingga bangkit baunya.  Masukkan sos tiram dan garam.  Bila sudah garing masukkan bawang potong, kentang dan sosej yg dihiris tadi.  Pecahkan telor dan gaul rata.  Kalau suka taburkan daun bawang di atasnya. Siap.

Sudi-sudikanlah...


5 comments:

Qhaifa Nur said...

memang pun kalau dah kering idea, masak ni pun sedap, sesekali ubah menu kan..

Liza said...

ape2 pun yg kita masak mst sedapkan Gee..kalau Liza, Liza suka yg mcm ni...xyah nk pening kepala...hihihi

Ida,Japan said...

makan gini pun sedap kak oii.....kt sini cuaca dh nk sejukkk..perut asyik lapar jer ni

Gee® said...

Qhaifa >
kentang ni mmg fav k.gee...buat kuih pon sodap kan...

Liza >
mmg betol liza, masak camni senang dan sedap...kak gee mmg antu pedas...apapon janji pedas mesti selera makan...

Ida >
sejuk ek...kena banyak makan daging laa dgn blackpepper... pergh!! sure berasap tinger...

Nurul said...

Haha... menu koboi ke ni K gee...
Ape2 pun bleh, tekak kita yang nak makan... sedap jgk kan buat combination camni... :)