Thursday, March 3, 2011

Kuih talam bengkak..?

Demam kuih tradisional pulak melanda... Apa tidaknya, tengok kat dapor si ayu singapore tu teruja akak dibuatnya.. macam2 kuih ada cantik2 pulak tu... Kuih talam aje ada berjenis2...nampak menarik dan menyelerakan... Huhh!! tak boleh jadi ni, akak nak buat juga lah...Heee...kuih talam bengkak air tangan akak yang tak berapa nak ayu... kenapa diberi nama bengkak pun tak tahulah...agaknya bengkak kaki menyediakan kuih ni...apa taknya banyak betul prosesnya membancuh, mengacau, mengukus dan membakar...mmm janji sedap...memang berbaloiiii... Mekacih banyak2 ayu..
Resepinya:)
Bahan Lapisan Bawah
60gm tepung beras
30gm tepung hoen kwe
300ml santan pekat KARA
1/4 sudu teh garam
200ml sirap gula melaka (1 ketul gula melaka dimasak dengan 100ml air)

Bahan Lapisan Atas
60gm tepung beras

30gm tepung hoen kwe
100gm gula halus
1/4 sudu teh garam
300ml santan pekat KARA

200ml air-(200ml water)

Loyang 8" empat segi

Cara-cara
Satukan bahan lapisan bawah, tapis dan masukkan ke dalam periuk non stick dan masak dengan api perlahan hingga mula pekat. Angkat dan segera tuangkan kedalam loyang yang telah dialas dengan daun pisang.
Ratakan adunan tadi dan kukus selama 15 minit. Angkat dan ketepikan.
Sementara itu satukan bahan lapisan atas, tapis dan masak dalam periuk non stick hingga mula pekat dan dengan segera tuangkan keatas lapisan bawah tadi. Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus lagi selama 15 minit. Angkat dari pengukus dan masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dan bakar pada suhu 200c selama 25 minit atau hingga kekuningan

No comments:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015