Saturday, March 26, 2011

Talam jagung

Apa khabar semua...sudah minum petang? Jemputlah makan kuih talam jagung... Hmmmm hari cuti begini seronok dapat duduk santai2 minum petang dengan famili kan... Sebenarnya akak memang suka kuih talam tak kira talam ubi ke, talam berlauk ke, jagung ke, cendol ke semua sedap dan menyelerakan...tambah tengok kuih2 kat umah ayu singapore tu.. uihhh nampak elegan dan ayu sekali, seayu tuan nya...hikhik....cubalah tengok kat sini ... betul tak?
Kuih talam jagung akak ni sebenarnya tak berapa menjadi...lembek sikit... ini pon puas nak cari part yang comel2 untuk posing dalam blog... dekat sepinggan dah potong baru dapat yg cun sikit...kalau tidak kena operasi 2nd edition la nampaknya malam ni... hehehe. Tak tahu lah di mana silapnya kuih ni sepatutnya di atas coklat dan di bawah putih yg ada jagung tapi songsang pulak jadinga...bila akak tuang jer adunan yg coklat adunan putih tu timbul tiba2... mungkin putih tu belum cukup masak kot? Tapi tak ape lah...janji boleh makan dan sedap jugak.... hubby suka....

Resepi ni akak cnp dari dapor ayu singapore. Minta izin yer ayu...thanks

Bahan-bahan
80gm cendol (akak tak letak)
100gm jagung manis dalam tin

Bahan Lapisan Bawah
60gm tepung beras
30gm tepung hoen kwe
100gm gula halus-(Ayu gunakan 80g)
1/4 sudu teh garam
300ml santan pekat KARA
200ml air

Bahan Lapisan Atas
30gm tepung beras
10gm tepung jagung
200ml santan pekat KARA
100ml sirap gula melaka (1/2 ketul gula melaka dimasak dgn 50ml air)

Cara-cara
1. Satukan bahan lapisan bawah, tapis dan masak di dalam periuk non stick hingga mula pekat kemudian masukkan cendol dan jagung manis, kacau rata. Angkat dari api dan segera dituangkan kedalam loyang 8" yang telah disapu dengan sedikit minyak. Ratakan permukaan adunan dan kukus selama 15 minit.
2. Satukan bahan lapisan atas, tapis dan tuangkan ke atas lapisan bawah tadi. Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit sehingga lapisan nampak kental. Angkat dan sejukkan dahulu sebelum dipotong.

No comments:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015