Tuesday, July 12, 2011

Apam yogurt

Yuhuuu... ini apam yogurt sarapan pagi tadi... lambat post sebab internet slow bebenor... kak gee jeles nengok dah ramai chef2 blogger yg dah tayang apam yogurt memasing, comel2 belaka... tu yg tergoda nk mencubanya...  terima kasih bebanyak kepada penyumbang2 resipi apam yogurt yg sangat lembut, gebu dan enak ni.... syedaaapppp banget tak rugi mencubanya...  


Apam Yogurt

Rujukan : izah, k.nor secubit garam, ummi, azlita, rima, hasue dll.

2 cawan gula castor *kurangkan
1 sdt ovallete
2 cawan tepung gandum
1 cawan yogurt asli (akak guna yogurt bery)
2 biji telur
1/2 sdt double action baking powder
1 sdt serbuk koko (akak tak letak)
1 sdt pes coklat (akak tak letak)

Cara-cara :

Campur semua bahan di atas dalam mixer.
Pukul sampai adunan menjadi pekat, pucat warnanya..*guna high speed.
Adunan menjadi pekat seakan-akan yogurt..
Asingkan sedikit daripada adunan tersebut (lbh krg 5 sdb) &; campurkan serbuk koko dan pes coklat, gaul sebati.  Sendukkan adunan putih ke dalam cup muffin 3/4 cup, sudukan sedikit adunan coklat atasnya.
Kukus dengan api kuat, pastikan kukusan sudah betul-betul panas baru letakkan kuih tadi.Kukus lebih kurang 15 minit, adunan yang masak akan mekar tersenyum... Sejukkan &; simpan dalam bekas tertutup..

**Pes coklat &; serbuk koko boleh diganti dengan apa bahan lain jika inginkan kelainan..cth : jem/filling..&; pewarna kesukaan**


cewah.... apam akak tu tersenyum manis kan...sukee

jangan marah yer bos, pic ni snap kat opis... heeeee

12 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee...
cantik jer tersenyum ayam yogurt..

Gee® said...

Mama >
thanks mama sudi singgah...

K.Nor said...

sweetnyer kaler pink :)

Gee® said...

K.Nor >
hehehe...thanks for the great receipe k.nor, mabeles sgt apam nih...suke

Nurul said...

K Gee....
Samalah kita... sambil keje, sambil tenet... heheh..
Minggu lps, nurul dah buat apam ni, x mau mekar pun...huhu... apa silapnya yer... tapi xper, licin jgk sbb apam ni mmg sedappp dan gebu...
Malu nak tunjuk sbb ader dot jer kat tengah kaler purple lagi, x mekar pun....

Gee® said...

nurul >
ehem...k.gee pon bkn pandai sgt kira nasib jer... kalau x silap nk bg apam tu mekar pastikan api besar/paling kuat dan air kukusan benar2 mendidih...

Citarasa Rinduan said...

kak Gee...

peweet.. pink gitu..
nampak gebu..
ayu tak tau malu minta sepiring...
hehehehehehe

Gee® said...

alaa ayu ni malu2 plak...nah!! amek seketoi...hehehe kempunan lak nanti...

nuwairani ismail said...

cantiknya apam ni senyum...manis aje..heheh....simple bahan2...ada 2 bekas lagi yogurt ni...boleh try la pasni.

CT Delima said...

As'salam Gee

cantiknyaaa..terpikat kat kaler apam yoghurt tu. ct tak sempat lagi nak mencuba lah Gee. insyaAllah nak buat jugalah sebab ramai teman2 yang dah mencubanya. nanti ct buat eh..hihi

BOS tak nampak ker masa amik gambo ni... hihihi

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
alaa diana lewat sampai cnie ler.. huhuuu.. pasti dah abis nie kan akak... cantik jer mekar apam tu.. suka tgk

Gee® said...

Nani >
buat lah nani pasti tak menyesal...memang sodapppp

Ct >
kik3x...bos tak marah la CT sebab k.gee sumbat molot dia ngan apam gebu nih...

Diana >
ala Diana nih... ni sebab k.gee terlior tgk muffin yogurt diana la ni...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015