Thursday, July 21, 2011

Kuih sagu

Assalamualaikum... semoga semuanya ceria dan sihat selalu... tinggal beberapa hari jer lagi kita akan bertemu Ramadhan... semoga Ramadhan kali ini lebih baik dr Ramadhan2 yang lepas...maksudnya amalannya bukan  juadah nya...hehehe... maklum ajelah bulan ramadhan bulan yg mewah dengan makanan...bazaar sana bazaar sini... sampai kekadang kita terlupa nafsu kita mengatasai segalanya... marilah kita sama2 menginsafi dan muhasabah diri semoga Allah terima taubat kita... InsyaAllah


Apapon juadah tetap juadah...asalkan jangan membazer.. tak gitu?? hari ini juadah akak yang paling ringkas semudah ABC ... kuih sagu... kuih yg mudah, ringkas dan cepat disediakan.  tak sampai satu jam dah siap... opsss... tolong sket ek ni bukan tunjuk2 punya tau....sendiri bikin punya tauuu...  air tangan gitu...


KUIH SAGU

Bahan-bahan


2 cawan sagu - rendam 10 minit dan toskan
1 cawan gula
3 cawan air
1 cawan kelapa parut
sedikit garam untuk diletak dalam kelapa parut
Daun pandan

Cara-cara
 
1.Masak air dengan gula, pewarna dan pandan hingga mendidih. 
2.Masukkan sagu dan kacau sebentar sehingga sagu kelihatan jernih dan tidak melekat. Perlahankan api dan biar masak seketika.
3.Masukkan dalam acuan atau loyang.  Biarkan sejuk.
4.Potong ikut bentuk kesukaan dan salut dengan kelapa parut.
5. Sedia untuk di ngap... kan mudah tu...
 
Buah anggur tu sebagai pelakon tambahan saja...tidak ada kena mengena dengan yg hidup atau mati...hehehe peace....

wow..!! hijau....segar dari ladang


3 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
wah mmg diana amat kagum ler ngan akak... rajin sungguh buat kuih muih...

Gee® said...

Diana >
heee...Diana pon apa kurangnya dgn menu2 yg sedap, cantik dan mengguda... ahai

CT Delima said...

As'salam Gee

CT pun suka kiuh sagu ni, tapi seslalu buat kaler mearh mak ngah..hihihi. nak2 makan masa kuar dari peri ais pastu golek dengan kelapa muda..perggg..sedapnya \. jilat tapak angan dulu. arini nak masak mcm kelam kabut sikit..hihihi

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015