Monday, July 18, 2011

Kuih cara berlauk

Ho..ho...ho... salam Isnin semua. Adoyaiii...blurr la tak ada ilham nk celoteh hari ni...puas dah perah otak ni... tak keluar2 juga idea tuh... Jom layan kuih cara berlauk akak yg huduh ni aje lah... malu rasa nk tayang tp... hantam la labuuuu..... hikhikhik
   

Kuih Cara Berlauk (versi gee-hut)

Bhn2nya :
2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
200 gm daging kisar
1 sudu besar rempah kari daging
½ labu bawang besar (dihiris halus)
½ liter air
1 biji telur
1 tangkai cili merah (dimayang)
1 tangkai daun sup (dihiris halus)
1 tangkai daun bawang (dihiris halus)
2 sudu besar minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 membuatnya :

Panaskan minyak dan tumis bawang. Bila layu masukkan rempah kari daging dan sedikit air. Kemudian, kacau hingga pecah minyak. Masukkan daging dan kacau hingga masak. Angkat dan sejukkan. Bancuh tepung gandum, telur dan santan. Masukkan dalam blender. Dengan menggunakan api yang kecil, panaskan acuan kuih cara yang telah disapu minyak. Kemudian, tuangkan adunan ke dalamnya. Taburkan daging, daun bawang, daun sup, dan hirisan cili merah ke atasnya dan tutup. Biarkan hingga masak.


7 comments:

CT Delima said...

As'salam Gee

sedap tau kuih cara ni. ct suka sangat makan. tapi nak buat macam malas. banyak sangat keja. ada tak keja yang mudah selain dari malas nak buat cuma nak makan jer... hehehe.

Gee..kalau malas nak cakap, tayang gambar dan resipi jer, dah cukup kesedapan rasa kuih tu..nak jugaaaaaa!

Gee® said...

CT >
heee...janji ada menu nk update blog kann...

izahdaut said...

Kak g nk rasa skit. Tak pernh buat lagi ni. Klu beli lak slalu inti ciput jeee

Ida,Japan said...

sedapnyer k'gee..lama tak buat, mintak sikit bole

Ida,Japan said...

sedapnyer k'gee..lama tak buat, mintak sikit bole

Gee® said...

izah >
heee...besa la yg beli kan sume ciput... kwn k.gee kata ini bkn cara berlauk tp lauk bercara... hahaha

Ida >
alaaa buat sikit jer... dh kena ngap sume... heee...len kali ek

Diana @ Melley Mey said...

kan dah kata dah.. akak diana sorang nie mmg rajin buat kuih muih.. seronboknya kalau dok dkt2 ngan akak nie... boleh gak cium bau kuih muih tu hari2.. heheheh..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015