Tuesday, July 19, 2011

Pengat keladi

Assalamualaikum... dah kenyang perut ni mata pun berat semacam jer... takmo celoteh panjang2 lah, jom layan pengat keladi yer...

 Keladi telur beli dua hari lepas, isinya buat pengat batangnya buat masak asam...


PENGAT KELADI

Bahan-bahan :


300 gram keladi dipotong kiub
300 ml santan pekat
20 gram gula pasir
160 gram gula merah
1 cawan sagu mata ikan
3 helai daun pandan disiat dan disimpul
Garam secukup rasa

Cara menyediakan:

1 Setelah keladi dibersihkan, rebus dengan air hingga separuh masak.
2 Kemudian masukkan gula pasir, gula merah dan daun pandan.
3 Kacau sebati dan masukkan santan pekat dan garam biarkan ia mendidih. Masukkan air mengikut kepekatan yang anda kehendaki.
4. Biarkan mendidih sekejap dan masukkan sagu mata ikan.


 Masukkan dalam peti es dulu baru makan... slrupppp.... tersangatlah nyamannya...

7 comments:

tun_telani said...

sedapnyer kak.. dh lama tun x makan keladi, pengat ubi keladi mmg sedap =) kalau batang tun suka btg keladi masak lemak. xpenah masak sendiri. hihi

CT Delima said...

As'salam Gee

malam2 kalau makan pengat pun syok gak, kena pulak sambil tengok drama korea ni ha..hihi

Gee, ada tugasan sikit. nanti amik Award Stylish Blogger kat blog CT ya :D

Gee® said...

Tun >
k.gee memang suka mkn pengat & bubur...sume sedap belaka... hehee

CT >
alaa CT ni, rase cam tak layak nk dpt award... anywy TQ ilebiu...

Juwita Jamaludin said...

salam kak gee.. wah ada pengat la.. makan waktu berbuka sedap n tambah bila dah disejukkan.. boleh la try nanti bila ramadan.. tapi kena cari keladi dulu..

Gee® said...

Ita >
kak gee memang suka bab2 bubur & pengat nih... kalau bulan pose lepas jer maghrib sure lepak2 sambil hirup kuah dia... sedapppp

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya ada pengat keladi... dah lama diana x makan pengat keladi tu... seingat diana masa bulan ramadhan dulu jer... sedaap tu akak..

Gee® said...

Diana >
memang sedap Diana...lebih2 baru kuar peti es... sejuk jer lalu kat tekak tuh... nyaman sungguh

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015