Friday, July 8, 2011

Puding strawberi coklat

Salam Jumaat buat semua di pagi penghulu segala hari iaitu hari Jumaat yg penuh baraqah... Sepintas lalu mari kita renungkan apakah kita sudah bersedia bertemu pencipta kita...apakah cara kehidupan kita, kelakuan kita, percakapan, cara berpakaian dsb. layak untuk kita ditempatkan di syurga Allah nanti...? Apakah kita mampu mengharungi cabaran, cubaan, dugaan dan rintangan atas nama Allah dan RasulNya...? marilah kita sama2 muhasabah diri dan berdoa' semoga kita sama2 menjadi hamba yg terbaik di muka bumi Allah ini... (kredit : sekilass.com). 

Baiklah, ini hanya sekadar mengingatkan diri sendiri bukan nak mengajar...saling ingat mengingati dan perkongsian ilmu sesama insan... insyaAllah... Ok mari kita jengok dapor buruk k.gee hari ini.... 


Menu akak hari ini Puding Strawberi coklat... strawberi fresh dari cameron highlands tau, ihsan dari adik ipar akak yg baru balik kursus fotografi di sana... ermmmm masamnyer.... meneleh air liur... Tu pasal akak buat puding, lapis pulak dengan coklat...wow!! super plus plus....sedappp... terima kasih banyak2 kepada adik ipar penyumbang buah strawberin serta kepada ibundo penyumbang reseipi yg sangat sedap nih... memang berbaloi..!! share resipinya di sini pulak yer bundo... heeeee


PUDING STRAWBERI COKLAT

Lapisan bawah:
Agar-agar serbuk satu peket (100 gm)
(Pastikan beli yang ada logo halal jakim)
Susu segar perisa strawberi 1 liter (1 kotak besar tu)
Air 2 liter
Gula 1 cawan.
Strawberi beberapa biji ikut suka

Blender strawberi dengan sedikit air (ambil sedikit daripada 2 liter air itu). Masukkan ke dalam periuk bersama bahan yang lain. Masak sehingga agar-agar dan gula larut. Matikan api. Apabila agak suam, masukkan ke dalam bekas.

Lapisan atas:
1 liter susu segar
100 gm coklat masakan
2 sudu besar agar-agar serbuk

Masukkan semua ke dalam periuk dan biarkan larut. Matikan api bila dah masak. Letak atas lapisan strawberi yang dah keras tu. Jangan lupa cakar sikit lapisan bawah tu dengan garpu. Cubalah...memang sedap....
 

14 comments:

Zana~Sweet Rose said...

salam ziarah.. singgah sini tengok2 puding strawbery suke2... :D

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak... wah cantiknya puding tu akak.... ada lg x nie.. diana nak... irfan pun nak.. smlm irfan makan puding strwbry cam nie kat tmpt kenduri.. dia kata sedap n nak mummy dia buatkan tuk dia... ehhehee... mummy dia x brpa reti nak buat puding2 nie.. uwaa.. minta kat akak jer ler

Nurul said...

Salam kenal, K Gee....
Ader puding strawberry coklat tu.... harus buat ni, pagi tadi anak2 ader mintak nak buat agar2.. Elok sangat ni, sorang suka strawberry, sorang lagi suka coklat... :)

Gee® said...

zana >
thanks zana sudi singgah... ermm sedap puding ni, tak rugi buat...

diana >
cewah... irfan ke mommy dia yg ngidam nk puding tuh...? ololo... nti untie pos laju ek...

nurul >
salam & mekacih sudi singgah sini... cubalah puding ni sedap banget....

nuwairani ismail said...

kak gee, agar2 serbuk jenama apa ye yg 100 gram tu? mcm belom pernah jumpa lagi ni..kalau ada cop halal lagi bagus.

Gee® said...

nani >
ops... silap copy la pulak...10 gm la dik... k.gee guna serbuk agar2 cap swallow globe...memang ada tanda halal, insyaAllah

Gee® said...

nani >
thanks... ilebiu

Kak Rosaliza said...

salam kenal juga gee, sedap nmpk puding stoberi tu

Gee® said...

kak Rosaliza >
ermm...memang sedap...cubalah...kwn2 ofis kata cam makan aikrim

Deliah's Deli said...

puding2 di ptg2 yg panas ni mmg nikmat..cantik plak tu! :)

Juwita Jamaludin said...

kak gee cantik puding akak.. suka2.. strawberry dah abis tak leh buat dah.. hihihihi kalau tak tentu buat gak

Gee® said...

Deliah >
thanks... jom puding

ita >
buat la ita, memang sedap cam aiskrim jer...

Nieza said...

sedapnya puding tu kak...nk tukar ngan puding susu saya pun dh abis....hehe btw salam kenal...saya follow yer:)

Gee® said...

nieza >
thanks dik... puding akak pon dh licin... hehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015