Monday, July 18, 2011

Ayam masak halia

Termengah2 dibuatnya... apa tidaknya, 5 geluk dh balun air sejak berbuka pose maghrib tadi... rasa nak meletup perut ni... tersangat dahaga dek cuaca yg panas terik dan adegan masak memasak di cerok dapor... bagaimana pon syukurlah...dh berjaya masak menu yg diidamkan sejak siang tadi... tak lupa terima kasih kpd rakan sepejabat dik Ekin yg bagi idea ni...

Ayam masak halia...resipi yg simple tp enak dimakan bersama nasi panas tambah2 menjamu selera bersama keluarga tercinta... kebetulan kami sekeluarga berpuasa sunat hari ini... erkkk..!!!! kenyang...


Resipi ini selongkar kat umah Wana...cuma akak olah sikit sesuaikan dengan selera tekak akak & family yg kaki pedas dn tambahkn sedikit sayur2an...  Jom kita rujuk resipinya yer...


AYAM MASAK HALIA
Sumber rujukan: Potret kasih

Bahan
500 gm ayam [potong kecil dan basuh bersih]
3 s/b sos tiram ]
1/2 cawan air ] bancuh
1 s/k tepung jagung ]
1 s/k serbuk lada hitam
1 pokok daun bawang [potong pendek] – tak de, saya tukar daun ketumbar
1 biji buah tomato [belah 4]
minyak
garam

Bahan Hiris
5 cm halia
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 tangkai cili merah

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan hiris sehingga layu.
2. Masukkan ayam dan kacau rata. Masukkna sikit air dan tutup
3. Masak ayam sehingga lembut.
4. Masukkan bancuhan tepung jagung dan sos tiram. Biarkan sehingga pekat.
5. Masukkan tomato dan daun bawang. Kacau rata.
6. Hidangkan.

Jemput makan semua.....


4 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
ayam masak halia nie nampak sedap ler akak.... nak yg dlm mangkuk tu.. hehhee

Ida,Japan said...

ayam msk simple2 cam gini selalunya sedapkn k'gee..tak muak nk mkn..kalau msk utk sahur bulan puasa pun sedap...daging pun sedap msk cam gini

CT Delima said...

As'salam Gee

Makan lauk ni mesti badan akan segar, sebab ada halia. kalau dok ratah2 macam tu pun sedap gak ni kan :)

Gee® said...

Diana >
ini pestime k.gee buat Diana, selalu makan kat kedai jer... sedappp

Ida >
ermmmm... ituhari mkn kat umah member terasa sedap terus cuba buat...simple & enak

CT >
ermm... k.gee buh byk halia muda... sedap resipi ni...simple dan berkhasiat kan CT...lebih sedap tmbahkan sayur2 macam karot, celeri, tomato... makan pulak dengan nasi panas... pergh!! telentang kekenyangan...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015