Saturday, July 16, 2011

Lontong orang pahang

Selamat pagi Sabtu... apa khabar semua? sudah sarapan ke belum...? Syukur alhamdulillah badan sudah sihat dan mood rajin pun sudah datang...  pepagi dah masak lontong dan kuah lodeh.  Sesekali teringin makan menu orang Johor ni... apa komen orang2 Johor... ok tak lontong n lodeh akak ni?

Zaman sekarang ni lontong stail moden.. nasi impit atau ketupat segera aja... nak buat lontong ori dalam daun macam  tadisi orang Johor tu tak berapa pandai laa... ni pun kira layan tekak sendiri aje.... 

Memandangkan hb akak ada gout so kena pelbagaikan menu lontong ini dengan sambal kelapa itam ala trengganu dan kebetulan ada pulak serunding daging beli di opis minggu lepas... ermmm apalagi macam hari raya la pulak hari ini...


Kuah Lontong @ Sayur lodeh
Resipi c&p : Wana olahan ikut citarasa : gee-hut

1/2 biji kobis
1 batang karot
10 btg kacang panjang
1 keping tempe - potong dan goreng sebentar
1 paket suhun (50g)
1 paket fucuk (50g)
100 g udang basah
1 1/2 kelapa parut
garam secukup rasa

Bahan kisar
1 sudu besar udang kering
1 labu bawang besar
3 ulas bawang besar
3/4 inci halia
3/4 inci lengkuas
2 biji kentang ( kopek dan dipotong kecil )
1 batang serai
4 biji cili merah
1 inci kunyit hidup

Cara penyediaan :

1. Semua sayur2an di bersihkan dan dipotong kecil2.
2. Tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.
2. Kemudian masukkan santan cair dan kentang. Masak hingga kuah mendidih dan kentang hampir empuk.
3. Masukkan santan pekat dan sayur2 an yang lain, suhun, fucuk dan udang. Kacau selalu agar santan tidak pecah.
4. Masak hingga sayur layu, sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.

Jemput makan lontong semua yuk....

p/s : resipi sambal kelapa akan muncul kemudian... tungguuuuuuu



8 comments:

CT Delima said...

As'salam Gee

Tak payah melawa, ct terus jer duduk siap cedok sendiri lontong tu..hihihi. fav ct ni gee lontong. tak kisah lontng apa asal sedap dan ct suka..jemput makannnn

Gee® said...

silalah CT, gee memang buat lebih tghari ni tak payah masak dah...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah lontong my fav nie akak... terliur tgk tau... sedap3x!! nak ckit ler akak...

Gee® said...

nah amek semangkok lontong untuk Diana... ermmmm pasni boleh kita main tukar2 menu nak... ?

Nurul said...

Salam, K Gee..
Ader lontong lah kat cni... sedapppnya.... nak semangkuk???
;D

Roses_Leo09 said...

my favourite ....
hanim nak kuah lebih yer kak gee

nOOrsha said...

peberet hb saye lontong ni :)

Gee® said...

nurul >
nah sorang semangkok... ermm seronok nya kalau dpt mkn ngan kengkawan kan...

roses >
hehehe...samalah kita suka mkn kuah byk...slruppp hirup kuah dia...yummy!!

nOOrsha >
ermmm mesti hb Sha org Johor kan... hb k.gee takleh mkn sbb gout...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015