Wednesday, July 6, 2011

Kuih bakar jagung

Bismillahirrahmanirrahim... Ya Allah berikanlah kami petunjuk dan hidayahMu... berikanlah kami kasih sayangmu Ya Allah... permudahkanlah segala urusan kami Ya Allah... ampunkan lah dosa2 kami YaAllah... Hari ini fikiran dan emosi kurang stabil... semacam jiwa kacau dengan sedikit musibah yang menimpa... tapi syukurlah akak masih ada sedikit kekuatan dan kesabaran yang menemani...mungkin ada hikmah segala yang terjadi... 

 
Apapon semalam sempat juga mengadun kuih bakar jagung untuk sarapan pagi ini walaupun kejadiannya kurang memuaskan tapi tak mengapalah... Akak buat dalam  2 acuan, yang satu masak dalam oven dan satu lagi yg hangus sikit tu bakar atas dapor gas aje... sedap dan wangi aje bau jagung tu....


KUIH BAKAR JAGUNG

Bahan-bahan :

1 cawan gula (200gm)
2 cawan tepung (250gm)
300 ml santan pekat
400 ml air
3 biji telur
2 sudu besar minyak sapi, dicairkan
1/2 tsp garam
1/4 tsp pewarna kuning
1 tin jagung cream dalam tin

Cara-cara :

1. Sebatikan semua bahan, kecuali jagung cream kacau dengan whisk hingga rata, tapis. Kemudian masukkan jagung cream.
2. Leser acuan dengan mentega dan panaskan dalam oven sekejap pada suhu 180c.
3. Keluarkan acuan dan tuangkan adunan tadi, dan bakar selama 35 minit atau hingga masak dan kekuningan. Sejukkan sebelum dipotong.

11 comments:

izahdaut said...

uiks baru komen kat sekut dah kuar kuih lain... fuwoo banyak kerak tu yg best

Gee® said...

izah >
ye la izah, sume orang suke kerak...

Ayu said...

Assalam kak gee,
kak gee pergi ke link
yang bawah ni dan ikut stepsnya disitu ya..

http://www.kongsiresepi.com/how-to-submit.html

Gee® said...

ayu >
TQ & ilebiu...

hazila said...

Saya datang bawa bihun sup, nanti tukar dengan kuih bakar ye..

Gee® said...

hazila >
nak..nak!! kita berkelah kat bawah pokok nak...?

Juwita Jamaludin said...

kak gee.. sedapnya kuih bakar jagung.. suami ita yang bab jagung2 ni memang suka... lama dah tak buat

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
kuih bakar jagung... sedaaapnya nie akak.. kebetulan plak diana mmg suka makan jagung... sedaaappp

Gee® said...

Ita >
kuih biasa2 aje...

Diana >
heee...smalah kita...TQ

CT Delima said...

As'salam Gee

yang berkerak dan hangus tulah yang paling sedap gee. kalau ct budak2 dulu mak masak tengek atas dapur kayu lagi, kerak dia yang habis dulu sebab sedap kan...hihi

banyakkan berselawat dan mengingati diriNYA yang satu, mudah2an gee dalam keadaan yang tenang selalu..aminnn

Gee® said...

Ct >
terima kasih byk2...alhamdulillah jiwa dh tenang sikit...

ops...memang kuih yg berkerak tu paling laju habisnyer... nx time buat nipis2 jer biar semua berkerak... hehehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015