Friday, July 15, 2011

Mirror..mirror magic mirror

jeng..jeng..jeng... zassss!!!  itu dia.....  magic mirror..... magic ke...?

Kelmarin dah tengok kat blog Azlita, Ummi dan Yatie, memasing tayang puding kasih bertaut yang sangatlah cantek nya... wadduh...!! terliur dibuatnya... termimpi2 akak di malam Jumaat... aahhh!! sampai nak demam badan ni dibuatnya asyik mengigaukan puding kasih bertaut diorang tuh... adoyaiiii.....

Zam zam ala kazam.....sampai dah puding yg diidamkan itu.... memang magic kan... baru mimipi dah muncul..... heeeee 


Puding kasih Bertaut @ Magic Mirror
Kredit to : Azlita, Ummi, Yatie

Bahan-bahan A :

1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau

Cara Bahan A:-

Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.

Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.

Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.

Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B :

1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan B:-

Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara Menyediakan Puding:-

Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.

12 comments:

nOOrsha said...

comey jugak guna cookies cutter utk puding kaler2 tu kak....saye wat dlm mould kicik jer...x secantik akak..x nampak puding kaler2 tu :)

Gee® said...

sha >
heee...jom kita menuntut ngan kak ita masam manis tu nak..puding dia comey kan...

Mama Hawa/Mama Nani said...

salam Gee...
wow kat sini pun dah mai daaa...cantik2x menawan kalbu tak tahu bila lah akan ke dapur mama...

K.Nor said...

cun.. cun :)

Gee® said...

mama >
hehehe...

k.nor >
mekacih...

Cik Ecah said...

memang magic kak hihi...
wane wani lawa

tun_telani said...

hahaha.. smp mengigau dan nk demam ye kak.. sabo je laa.. nasib baik dh buat kan. kalau x agaknyer dh masuk spital sbb demam panas. hihi..
cantik laa.. tun pun duk terbayang2 sejak tgk kt umah kak ita.. hari ni dh 2 dapur nengok ni. mmg kompom pasni kaur cari agar2. hehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
akak pun dah buat ler... cantik berseri2 tau puding tu.. lawa

AZLITA AZIZ said...

hahaha... mmg kalau tengok puding ni.. mmg malam akan terigau2 selagi tak buat selagi tu lah asyik termimpi2 je...

waaa... comel lah.. dia punya munga2..

Nurul said...

Wah, K Gee memuding plak.... Cantik lah bunga2 tu.... :)

Gee® said...

cik ecah >
yes... magic magic jd puding... heehe

tun >
ya tun... mcm org gila bayang... termimpi2 smpi mengigau...haisy nasih baek hb kat sebelah tak mengamuk kalau dk NO kasih bertaut... ahaks...

Diana >
jom la buat puding ni Diana... tak sbr k.gee nk tgk seni tgn Diana buat puding kasih nih...

Ita >
heeee...teruja tgk puding ita tuh... terus buat...

nurul >
jom buat puding kaih ni... tak rugi tau memang sedap...

nuwairani ismail said...

sangat cantek la kak gee...nk buat jugak la...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015