Sunday, July 17, 2011

Ketayap aka kuih gulung

Salam hari minggu semua...moga sahabat2 dikurniakan kesihatan yang baik  Hari ini sudah 15 Saaban... bermakna tinggal 2 minggu lagi akan melabuhkan tirainya... sempat ke kita menerima kedatangan tetamu yang agung iaitu bulan Ramadhan...?..terasa begitu banyak ‘hutang’ dengan ALLAH yang belum ditunai....tanggungjawab dan amanah yang tidak terlaksana... "Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudara2ku dan masukkanlah kami ke dalam rahmat Engkau, dan Engkau adalah Maha Penyayang di antara para penyayang". 

Tentu ramai yg berpuasa sunat sempena Nisfu Saaban hari ini... syukur alhamdulillah... apa menu berbuka yer...? akak buat kuih ketayap atau ada juga yg memanggilnya kuih gulung... Jom layan resipinya...


KUIH KETAYAP aka KUIH GULUNG

Bahan-bahan


utk kulit :)
1 cawan tepung gandum
1 biji telur
2 helai daun pandan
1 1/2 cawan santan
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar minyak masak
Beberapa titik pewarna hijau

utk inti

1/2 biji kelapa parut - pilih kelapa agak muda
1/2 cawan gula merah
2 sudu gula pasir
1/2 sudu tepung gandum - bancuh dengan sedikit air
1 helai daun pandan

Cara-cara
1.untuk inti
Masukkan kelapa parut, gula dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan ke dlm kuali. Kacau sehingga sebati selama 10-15 minit. Apabila agak kering masukkan tepung gandum yg dibancuh tadi.  Inti akan menjadi pekat dan warna keperangan. Angkat dan sejukkan. 
 
2.Untuk kulit
Campurkan santan, tepung, air daun pandan, sedikit garam dan telor.  Kacau rata atau boleh dimasukkan ke dlm blender. Jika suka boleh tambahankan pewarna hijau atau warna2 yg digemari.  Panaskan pan, letakkan sedikit minyak dan sendukkan 1 senduk adunan tadi dan layangkan pan agar adunan tadi bulat. Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung. Ulangi sehingga adunan tadi habis. Siap untuk disantap.
 

ops...!! selamat berbuka puasa....

3 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
rajinnya buat kuih... cantik color dia... bg diana akak nie mmg rajin ler.. selalu jer buat kuih muih kan akak... suka2

HaSue said...

Wahh.berseri2 kuih ketayap kak gee nih.. sy biasa buat inti nih kelapa+gula apong(yg cam gula melaka tu) jer kak.hehe.. dah lama x buat kuih ketayap ni..terliur lak..peberet si abang long ni..inti ada plak tu..rajin banyak yg lum ada.hihi

Gee® said...

Diana >
hehehe...k.gee bkn rajin sgt pon Diana, suke2 jer... lagipon kuih muih mmg pav k.gee

Sue >
berseri2 ke? ahai...saje suke wat kaler maler tu... nmpk cantik kan... makan pon selera...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015