Friday, July 1, 2011

Kuih cara manis

Assalamualaikum dan salam pagi Jumaat... Dipanjatkan doa agar kita semua sentiasa mendapat kasih sayang dari Yang Maha Esa dan semoga kita sentiasa merendah diri dan tidak lupa beramal sebagai bekalan di kemudian hari...

Juadah pagi ini  kuih cara manis... manis-maniskan mulut yer pagi2 ni.... jangan marah2 jangan gaduh2... sayang semua... muahhhhs!!


KUIH CARA MANIS
Sumber : My Resipi

Bahan-bahan ( dalam 12 biji )

100gm tepung
200ml santan sederhana pekat/susu segar
1 sudu besar jus pandan (jun guna esen pandan sbb daun pandan x d)
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
beberapa titik pewarna hijau
gula sebagai inti

Cara-cara 1.Campurkan tepung, santan, telur dan garam. Kacau rata. Kemudian masukkan jus pandan dan pewarna hijau sedikit. Jika terlalu berketul, tapis. 2.Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar. 3.Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje..

10 comments:

Chik Mimi said...

assalam kak gee sedapnya kue cara tu ,kak parcel dah sampai ke?

nuwairani ismail said...

kuih feveret atuk sy. kalau balik kg, mesti dia suruh sy buat. nk sy aje buat tu yg penat tu...nenek buat pon rasa tak sama...boleh pulak...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sedapnya kuih nie akak... x perna lg membuatnya sendiri... rajin akak buat yer

Gee® said...

Chik Mimi >
Parcel dh terima...TQ... siap la esok kita menjala...hoyay!!

Nani >
Alahai...cucu atuk la nih... ayah akak pon suka tp akak tak bagi dia mkn byk2 sebab dia diabetes... btw kuih ni mmg sedap...lemak manis2 gitu

Diana >
Senang jer buat kuih ni...cubalah...

izahdaut said...

assalamualaikum..
lamo dah den tak mencaro ni... sodap nampak eh bungo bungo

AZLITA AZIZ said...

salam...
akak pun dah lama tak makan kuih ni.. nampak sedap! nanti boleh akak cuba

Gee® said...

izah >
akak mmg suke buat kuih cara manis sbb senang lagipon hb suke... heee selero suami kena jaga molek2 kan...baru la abg sayang....aww!!

Ita >
Alaa...kuih ni mudah saje banding kuih2 ita yg dasat2 tu...suke tgk

Citarasa Rinduan said...

kak gee

serius nak habaq.
ayu mmg suka lah kuih nie, namanya cara manis eik,
tau beli kat bazar ramadhan jer.
nak cuba buat..
ehhehehehe

entah bila, ada lagi baki kan??
sepiring boleh kak gee..

Juwita Jamaludin said...

kak gee... nak kuih cara.. cantik berbunga lagi.. hihihii ita pun suka kuih ni akakn buat bila bulan puasa

Gee® said...

Citarasa >
alaa... nape lambat sgt oder baru k.gee belasah 10 butir... hehehe

Juwita >
jamu mate ajelah yer ita, sekojap ajo udah licin... len kali akak kirim kek ita yo...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015