Wednesday, July 13, 2011

Lempeng nyior sambal telur

Salam semua... selamat pagi sayang kepada semua blogger masakan... luv uols... muahhhs

Selamat pagi sayang

Baru sekejap kita bertemu
Engkau datang membawa
Sekuntum mawar merah
Pagi menjadi indah

Selamat pagi sayang
Semalam pun kita berjumpa
Engkau datang bersama
Sejambak mawar biru
Resah berubah rindu

Beribu batu
Rasa kau dekat di sisi
Kita berlari
Menyapa bayu pagi
Burung yang terbang
Turut berkicau
Berkicau keriangan

Sayang selamat pagi
Apa khabar engkau di sana
Kan ku tunggu kau datang
Walau di dalam mimpi
Hatiku kan bernyanyi....


ahai... riang ria la pulak... jangan marah hari ini hati berbunga2 ... walau pun cuaca agak mendong dan redup tapi tetap bahagia... horayyy...!!!

Jom layan sarapan orang dulu2... lempeng nyior cicah dengan sambal telor.... makanan orang kampung jer...
terkenang zaman kecil2 dulu arwah nenek selalu buat lempeng ni tapi kami adik beradik tak makan pon... konon2 tak gemar lah tak sedap lah... huh!! sombong...!! tapi bila dah tua sekarang ni baru tahu penangan lempeng nyior ni.... sedap rupanya.... nasib baik anak akak yg kecik tu suka makan lempeng nih... kalau tidak pakat akak kena perabih la 5 keping tu....


Lempeng Nyior

Bahan2:


2 biji kelapa muda (ambil isinya dihiris halus )
1 cawan tepung gandum
1/2 sudu garam
Sedikit gula
Air secukupnya

Cara2:
Campurkan semua bahan2 dan gaul hingga sebati. Sendukkan ke dalam kuali non-stik dan biarkan garing sedikit. Angkat dan boleh dihidangkan dengan sambal tumis telor atau apa2 yg digemari.

11 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Selamat pagi akak..
wah bernyanyi2 ker tu akak... gembira sungguh hati berbunga yer akak... diana pun nak tumpang juga ler.. :0

lempeng nie diana x pern lg makan..huhuu... nampak cam sedap ler... guna isi kelapa muda yer akak.. pasti sedap nie kan.. nak ckit

Gee® said...

sedap diana, kalau suka cicah dengan madu pon sedap...

Nurul said...

Morning, K Gee...

Sukanya akak pagi ni... hati berbunga2 ade aper2 ke tu...... hehehe :D

sedappnya lempeng tu cicah ngan sambal...

Gee® said...

ahai nurul... ada la tuh kalau dh berbunga tuh... jom mkn lempeng

nOOrsha said...

lemmpeng~!~ memang sedap mkn ngan sambal tumis... :)

Gee® said...

sha > tukar nak lempeng ngan smoothie... ops taknak doroyan... doroyan belanda ok... hehe

Juwita Jamaludin said...

Kak geee.. Sedap ni lama x mkn terasa2 lat rekak ni dulu pernah mkn mak buatkan... Rasa nak mkn plak yg akak punya ni..:)

Gee® said...

ala ita, nk jemput makan tp jauh bebenor... makan angin jer laa ek... hehehe

Ayu said...

Assalam kak Gee,
sorry kita datang lamabt sikit ..kita dah masukkan link kak gee kat award tu ..terimakasihlah kak gee, sudi berikan awrd kat kita..

since kita dah datang ni..nak rasa sekeping dua lempeng kak gee ni ada lagi tak?..lapar pulak dah berjalan jauh ni..heheh

Gee® said...

Ayu >
lempeng dh jd baja laa... len kali la k.gee pos kat ayu ek... heee

Anna Qawina said...

amboi..makan lempeng sambil pantun2 yer...ala2 anak dara zaman dulu2..hehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015