Wednesday, July 20, 2011

Chiffon pandan pipi merah...


Assalamualikum semua....mari kita mulakan hari dengan bersyukur yer...  bersyukur kerana masih diberi nafas untuk mengecapi nikmat di atas dunia ini... dan bersyukur kerana masih mampu mencurahkan tenaga untuk berbakti kepada keluarga, jiran tetangga dan rakan taulan... 


Menu kita pagi ini adalah kek cipon pandan si pipi merah...ahai... boleh gitu..?? Sebenarnya sudah lama mengidam nak mencipon ni tp ituhari beli acuan cipon terbesar sikit dari oven, tu yg tergendala tu... oven akak tu saiznya kecik...so kalau nk membaking kek tu kena tengok dulu adunan yg sesuai... kalau buat roti kena 2 atau 3 sesi baru siap...tp sebab dia tu oven aka bread maker tu yg sayang tuh... Tak mengapalah kan bukan nak bisnes pon takat makan anak beranak jer...

Resipi cipon ni angkut dari dapor K.nor secubit garam... cuma akak meke up sikit kasi kaler pink sikit...heeee.... yang penting cipon ni memang lembut, gebu dan semestinya sedapppp banget... kiranya ngam lah dengan tekak akak yg kuat makan manis ni...  terima kasih k.nor, memang berbaloi buat cipon ni  untuk juadah seisi keluarga...rakan2 sepejabat pun suka...

Jom kita layan resipinya... ops...tak lupa kredit to K.Nor cayang... nk share resipi di sini pulak yer.... Mekasih...

CHIFFON PANDAN

sumber asal : YatieMemories
rujukan : K.Nor

Bahan A

* 6 biji kuning telur
* 2/3 cawan minyak Mazola
* 2/3 cawan santan pekat
* ½ sudu kecil garam
* 1 cawan gula pasir ~ K.Nor letak 2/3 cawan aje
* pewarna hijau dan perisa pandan
* 1 1/2 cawan tepung gandum *diayak
* 2 sudu kecil baking powder* diayak

Bahan B
* 6 biji putih telur
* 1/2 cawan gula pasir ~ K.Nor letak 1/3 cawan aje
* 1 sudu kecil cream of tar tar ~ yg ni K.Nor tak letak

Cara-cara

Bahan (A):
1. Masukkan kuning telur, garam dan gula. Kacau. ( tak perlu kembang, sebati je dah cukup)
2. Masukkan pewarna hijau, minyak & santan dan kacau lagi.
3. Masukkan tepung( yg telah diayak bersama baking powder) gaul sebati dan ketepikan dahulu.

Bahan (B):

1. Pukul putih telur sehingga menjadi berbuih.
2. Kemudian masukkan gula.Pukul lagi hingga kembang.
3. Masukkan cream of tar tar. Pukul lagi hingga betul2 kembang, jika diterbalikkan adunan tak jatuh.
4. Last sekali, masukkan bahan B ke dalam bahan A sedikit demi sedikit....guna spatula sahaja, cara kaedah kaup balik.
5. Tuang adunan ke dalam periuk lubang...tak perlu di lenser.
6. Setelah siap, hentakkan beberapa kali dan bakar selama 45-50 minit 175c
7. Setelah masak, angkat kek dan terus terbalikkan di redai kek sehingga sejuk.
8. Setelah sejuk, bolehlah di potong dan hidangkan
* Untuk buat si pipi merah tu, cuma ambil 1 sudu dr adunan dan tambhkan pewarna merah/pink.

10 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee..
cantik jer kejadian chiffon pandan berpipi merah Gee ni...hehehe

Gee® said...

mama >
mekacih mama...

tun_telani said...

cantik! cantik!! pipi gebus yg kemerah-merahan.. bila laa tun nk beli acuan cipon nih.

Citarasa Rinduan said...

kak gee,,,,,,,,

ayu singgah minta sepiring ya..
maklumlah.. nak layan teh o minum petang nanti..
hehehhe

Nurul said...

Kak Gee...

Nak jugak cipon tuh... hehee... cantik, pipi merah lagi tu... :)

Papa Mifz said...

salam kenal...
wah cake itu nmpk sgt sedap....

Gee® said...

Tun >
rasanya acuan biasa pon boleh kot sbab cipon ni biasanya tak melekat...senang nk kuar dr acuan...

Ayu >
nah k.gee beri 2 keping jer ek... sedap ni...gebussss

Nurul >
heee...my fav color

Papa Mifz >
salam kenal juga... kek cipon ni memg sedap... tak rugi cuba... yummy!!

Juwita Jamaludin said...

sedapnya kak gee gebu je.. nanti leh la try bila nak mencipon

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
diana datang nie akak.. tp dah lewat benar kan.. uwaaa... ada lg ker x nie kek yg cantik tu akak... tergoda tau kita tgk... mmg cantik sesgt... suka2!!

Anonymous said...

tak perasan gee buat cipon nih.. oo hari rabu ek.. hari tu mmg tak ada kat rumah.. malam baru balik.. nak mintak pun mesti dah abis kan... nak kena godek gak la nih :)

k.nor@secubitgaram

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015