Thursday, July 14, 2011

Popia sira pedas

Salam pagi Khamis semua... hari ni ada urusan penting yg perlu disegerakan so tak boleh nak celoteh panjang2 ... sori ek... nak cepat nih...  kena tinggal ketapi pulak nanti, babai...  sebelum tu jom layan popia sira pedas yek...


POPIA SIRA PEDAS

Bahan2:

kulit popia secukupnya

UNTUK INTI

1 batang carrot - dihiris halus
1 mangkuk taugeh
1 biji bawang besar - potong dadu
1-2 sudu makan udang kering - rendam,toskan n blend
garam

UNTUK SAMBAL SIRA

4 sudu besar cili kisar
1 sudu makan bawang merah n putih kisar
2 sudu besar sos chili
sedikit air asam jawa@cuka
gula melaka@gula putih
garam
bijan sangai

Cara-cara

UNTUK INTI - tumis bawang besar hingga naik bau. masukkan udang kering. kacau rata. masukkan carrot, dan taugeh.  perasakan dengan garam dan juga perisa@gula. tutup api dan sejukkan. Isi ke dalam kulit popia tadi dan goreng hingga kekuningan.

UNTUK SAMBAL SIRA - panaskan minyak, tumis bahan2 tadi hingga agak2 pekat. masukkan popia yg dh digoreng tadi. kacau rata. matikan api dan taburkan bijan. siap utk dhidang
 
yang ini akak sarapan pagi tadi... ermmm enak...

8 comments:

Nurul said...

Salam, K Gee...

Nak pi mana tu, nak cepat2??

Tgk tu, rama2 dah tunggu tepi nak bwk lari popia tu... tapi x jadik kot sbb pedas.... ekekek... jgn mare K Gee..

Sedapppnya kalau dpt pekena popia tuk minum petang nanti... :)

Gee® said...

nk gi mana? rahsia tau...nti kalau dh ok baru bleh citer... ahaks... cubalah nurul popia yg sedap nih...yummy!!

Chik Mimi said...

assalam kak gee sedapnya popia sira tu akak buat still rangup ke?

Gee® said...

Chik mimi >
tak jugak... tp biasanya tak sempat lemau pon...sekejap jer licin ...

CT Delima said...

AS'salam Gee

Maaf lah Gee, baru ni dapat jalan2 kesini. satu pagi dok menyorok jer kat dapur tu... hihihi. Ni ketapi dah sampai belum ni, jangan tinggal dakuuu..nak ikut gak! hihihi

sedapnya popia sira pedas ni gee, kalau gigit2 ada rasa rangup dan pedas2 tu yang sedap kan. popia basah pun fav ct kalau nak tahu :D

Gee® said...

CT >
ermmm...sedap tau popia nih... pedas + manis... yaww!!

AZLITA AZIZ said...

anak2 akak suka ni gee kalau buat kejap aje licin..

Ida,Japan said...

emmm...sedapnyer k'gee, kalau kt M'sia dulu, rajin beli bukan rajin buat heeee..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015